tirsdag den 5. januar 2021

Spioner alle vegne


Jeg hørte om en gammel mand, der altid lægger et håndklæde over TV'et, når det ikke er i brug. Først tænkte jeg, at han nok bare ville beskytte det imod støv, men så gik det op for mig, at han vist nærede en stærk mistro til "al den teknik". Den, jeg hørte historien fra, fortalte, at han - plus et par andre, han havde hørt om - mente, at "de" (dvs. politiet, statsmagten og/eller dronning Margrethe) fulgte med i deres gøren og laden via telefoner, køkkenmaskiner, radioen og TV'et. 

For den slags mennesker er ingen forbrydelse for stor eller lille til at blive efterforsket grundigt samt, vigtigst af alt, straffet på behørig vis. Hvis de sidder mutters alene og ikke hoster/nyser i ærmet, så vil de føle sig skyldige samt frygte, at politiet kommer efter dem. Når de ligger i deres senge og bliver "opvarmet", så vil de frygte, at "Gud i det Høje" ser ned på dem og skriver deres alvorlige onanistiske forsyndelse imod velanstændighed og moral ned i en sort bog med deres navn udenpå.

Det værste er dog alle de øjne, som de føler følger dem gennem TV'et. Dér har de en tydelig trussel, der i deres hjerne bliver meget virkelig og yderst skræmmende. Ikke fordi de har begået et mord i deres dagligstue, men fordi de ikke er alene, når nu de er alene .....

Alt det med GPS, mobiltelefon-sporing, etc. kan dog godt få mig - der ellers ikke har den slags tendenser - til at mistænke lusk i og uden for hjemmet. Det er vist det, man kalder paranoia, og jeg tror/håber, at det er noget, vi alle har en gang imellem, for ellers er jeg på den .....

Mærkeligt nok lader det ikke til, at denne type mennesker føler sig iagttaget eller udspioneret af de sande spioner i hjemmet: kæledyrene. Det er meget mystisk, for er der nogen, der virkelig holder øje med os, så er det vore katte, hunde, papegøjer, hamstere osv.. Kort sagt, endnu et eksempel på menneskelig mærkværdighed .....


 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar