søndag den 14. februar 2021

Naturlig død

 

Så er den gal igen: masser af møbler og andet, der sikkert vil kunne fylde en af de små lejligheder her i huset, men som befinder sig i gården ved siden af renovationscontaineren. For mig at se er der tydeligvis tale om et dødsbo, og en anden beboer, som jeg taler med, giver mig ret. En eller anden er død, men vi ved ikke hvem - og kender måske heller ikke vedkommende. 

Da vi hverken har set politi eller ambulancer, går vi ud fra, at der er tale om et såkaldt "naturligt dødsfald". Et udtryk, jeg så spekulerer videre over, for hvad er egentlig "naturligt" i forbindelse med et uventet dødsfald. Var vedkommende syg, kom ud for en ulykke, eller hvad skete der?

I dødsattesten skal der jo helst stå noget om grunden til, at det gik, som det gjorde. Hvis noget tyder på en forbrydelse, så skulle det gerne opdages, inden afdøde er blevet begravet. Desuden er der jo "Dødsårsagsregistret" at tage hensyn til. At der findes et sådant er både sært og en lille smule betryggende. Her tænker jeg på sådan nogen som (Audrey) Marie Hilley, der havde flere døde slægtninge samt et stort forbrug af arsenik. At de to ting hang sammen kom bag på mange, og det tog forbandet lang tid, før myndighederne tænkte i de baner.

Audrey Marie Hilley (1933-1987) elskede penge og luksus, og hun havde fundet ud af, at hun kunne skaffe sig begge dele ved mord og svinden med livsforsikringer. Mærkeligt nok blev hun ikke mistænkt, før hun blev lidt for grådig.

Naturlige dødsårsager kan f.eks. være (erkendt/ikke-erkendt) sygdom, selvmord, misbrug, eller det, der kaldes "bivirkninger og andre komplikationer til undersøgelse og behandling". Jeg formoder, at det bl.a. gælder sådan noget som medicin og vacciner. 

Som jeg læser beskrivelserne, er den mest almindelige årsag til "naturlig død" alderdomssvækkelse, men det lyder ikke rigtigt i mine ører. Den med at dødsfaldet "bare" skyldes alderen virker ikke brugbar, for nok kan man føle sig slidt op, men det slår så sandelig ikke alle ihjel, hvis ikke slitagen gælder vitale organer som hjerte, lunger, nyrer, etc., etc.. Efter min mening er "alderdomssvækkelse" derfor ikke nær så brugbar som forklaring, som læger og myndigheder postulerer. 

At der findes noget, der hedder "Styrelsen for Patientsikkerhed" kommer bag på mig, for jeg har aldrig hørt om det. Nå, men det tjener vel et formål, selv om det nu næppe forhindrer de enkelte dødsfald i at ske og vel heller ikke gør noget for det efter min mening vigtigste led i et sygdomsforløb, nemlig udredningen og diagnosticeringen. Denne styrelse er imidlertid de eneste, der har lov til at bruge betegnelsen "uoplyst" om en dødsårsag, hvilket får mig til at tænke på, om denne instans ikke bør kigges efter i sømmene, for det er min triste erfaring, at organisationer, der tjener som et medicinsk sikkerhedssystem for borgerne, ofte fungerer som det modsatte. Et eklatant eksempel er det såkaldte "Patientklagenævn" ....

 

Wikipedia og "Lægehåndbogen" -  laegehaandbogen@dadl.dk

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar