torsdag den 24. december 2020

Bethlehem-myten udsat for uærbødige tolkninger

Gerhard Glück (født i 1944) er en tysk tegner, hvis jule-tegninger er originale og sjove. Nogle af dem indeholder også et alvorligt budskab, hvis man da giver sig selv lov til at tolke dem på den måde. Når det gælder Biblens beretning om Jesu fødsel i en stald i Bethlehem, boltrer han sig med detaljer, der ikke just optræder i den oprindelige beretning, men som er sjove og måske også tankevækkende.

Andre kunstnere har givet et mildt sagt andet billede af denne bibelske begivenhed samt den såkaldt hellige familie. 

Denne type billeder af de hændelser, der fortælles om, er typiske. For mig at se er de pæne, men samtidig totalt stillestående. Ja, Maria elsker den nyfødte, og ja, hendes ældre ægtefælle, Josef, er ved hendes og barnets side i en nydelig opstilling, men hvad så?

Andre mindre ærbødige tegnere har - ligesom Gerhard Glück - givet mindre regelrette tolkninger. Deres tegninger er både morsomme og skøre, og derfor føjer de noget til historien: man morer sig og leger måske også lidt med tanken om, at dette jo  er en elsket myte, men heller ikke så meget mere, for detaljerne afslører dens status som en god historie om noget, der måske fandt sted, men ikke på den måde, der skildres. Hvem tror f.eks. på beretningen om De Tre Vise Mænd, der kom forbi med rige gaver til den fattige familie? Nok ikke mange, og jeg gør i hvert fald ikke.

Andre tegnere leger ikke bare med detaljerne vedr. disse Tre Vise Mænd, men også med barnets køn. Jesus er Jesus, hvad enten han levede eller ej, siger man måske, men nej, ikke i denne version. Dér er "han" en "hun", hvilket er en morsom tanke, som det er endnu mere relevant at lege med i vore dage.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar