tirsdag den 29. december 2020

Gevinsten, der ikke findes


Nej, det er ikke sådan en telefon, et mystisk og mig ubekendt firma påstår, at jeg har vundet, hvis jeg bare lige vil give dem nogle oplysninger. 

"Som vinder af vores smartphone-konkurrence sendte vi dig en e-mail den 9. december 2020, hvor vi anmodede om bekræftelse af den vindende e-mail: XXXX, som endnu ikke er verificeret. Vi har også brug for adresseoplysninger, som vi kan sende din smartphone til.

Du kan bekræfte begge detaljer ved at følge nedenstående link: Bekræft din e-mail og adresse her

Vær opmærksom på, at hvis vi ikke har modtaget detaljerne på to dage, trækker vi en ny vinder.
 Med venlig hilsen, Isabella, Teleservice+"

 

Firmaet må jo tro, at jeg er ekstremt dum eller barnligt naiv, for selvfølgelig vil jeg da ikke sende dem et lille beløb til dækning af transport, som de før har krævet, for det ville jo give dem informationer om min bankkonto. Adressen er så sandelig heller ikke noget, jeg deler ud til højre og venstre! Niksenbiksen!!! At de bliver ved og ved med at sende de samme ynkelige emails er latterligt, men jeg gad nok vide, hvor mange der falder for det, og som derfor bliver bestjålet.

 

Her er firmaet blevet "allieret" med Elgiganten - eller er de? Nej, også det er svindel! Det interessante er, at den pakke, de fabler om, på et tidspunkt var lige ved at få mig på krogen. På det tidspunkt, hvor jeg modtog den første af disse emails om en mystisk pakke, ventede jeg nemlig en anden og fuldt legitim pakke. Heldigvis tænkte jeg dog så meget over sagen, at jeg ikke klikkede på nogen links og tjekkede forsendelsen, da min rigtige pakke ankom. Endnu engang: hvor mange snyder og bedrager de, og hvor mange tror virkelig, at de har vundet noget, de gerne vil have?
 
Jeg hørte om én, der havde set en gammel mand stjæle en flæskesteg i NETTO, og det er jo ikke så pænt, men dog mere forståeligt end disse cyber-tyve, der ikke bare udtænker en snedig plan, der skal lokke bankoplysninger, etc. fra folk, men som påstår, at deres forsendelser er fra lovlige og velkendte forretninger. Det er snedigt på et andet plan, og jeg tager for givet, at der er naive mennesker, der giver efter og giver dem de oplysninger, de er ude efter. Trist, meget, meget trist .....


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar