søndag den 27. december 2020

Plastik - fare på færde for legetøjsbranchen?

 

                         Mange af disse dukker har porcelænshoved, så de regnes ikke for farlige

Ved et rent tilfælde læste jeg noget om, at gammelt legetøj af plastik - dvs. fra min barndom eller ungdom (HM!!!) - bør kasseres som farligt plastikbras. Jeg har ikke noget plastiklegetøj liggende fra mine tidlige år, og det jeg havde i min barndom, eksisterer da vist ikke længere, så jeg har altså ryggen fri, men det satte tankerne i gang. Nok vil jeg bestemt ikke have plastik i havene eller ude i naturen, hvor det ligger som skrald, for begge steder truer det dyrelivet, men er det virkelig så farligt i en almindelig menneske-hverdag? Det kom unægtelig bag på mig, også fordi plastiklegetøj jo efterhånden er blevet meget populært. Ikke mindst LEGO, der er af dansk oprindelse .....

Plastik-legetøjsfigurer som disse har indtjent milliarder til fabrikanter forskellige steder i verden som f.eks. Japan og USA. De enkelte figurer er populære og indgår i mange spændende lege. Er de først skabt, så kan designet videreudvikles og underbygges med andre venne- eller fjende-legetøjsfigurer, der samspiller i en historie. Smart og noget af en evigheds-sparebøsse for fabrikanterne, for børnene ønsker selvfølgelig at bygge videre på den historie, der følger med legetøjet. Har man en Barbie, så mangler man en Ken - eller måske en ny, laber fyr - osv., osv.. For hver dukke, der sælges i Barbie-serien, ryger der penge i kassen hos fabrikanter og designere, så det ville virkelig være et slag for disse mennesker, hvis deres produkter blev erklæret for farlige. Sagen er dog den, at plastik indeholder biodynamiske materialer, hvilket ligesom er blevet overset. Langt fra alle legetøjsproducenter er lige miljøbevidste. Derfor anses træ-legetøj for et bedre alternativ til plastik, men det skal være fra lovlig skovhugst, da der fældes mange træer ulovligt, og det belaster skovene.

En dyrlæge-Barbie, jamen kan det blive bedre?? Nej, ikke for en lille pige, der oplever verden gennem denne dukke og dens miljø samt mange venner, kolleger og slægtninge. Den første Barbie så dagens lys i 1959, og siden da er der blevet solgt mere end en billion dukker af denne type. Ud over dukketøjet, der hører til, men som kan udskiftes med moden, er der alle mulige himstregimster, der signalerer en bestemt kvindetype. Dog er Barbie gået fra bare at være en succespige, der defineres ved sin skønhed, til også at repræsentere andre sociale sfærer end de smukke, rige og berømte. 

Faktisk findes der også forbryder-Barbier, ja, sågar morder-Barbier, men det er næppe den type, de fleste forbrugere går efter. Før i tiden var Barbie bare en rig og overmåde velklædt modeltype, der boltrede sig i opmærksomhed, og som havde succes på alle felter. Nu sker det, at man i stedet for at se hende i en sportsvogn ser hende i en kørestol. Ja, hun kan minsandten også være død!!!!


Er plastiklegetøjets dage talte? Hvis det nu skal skrottes som farligt, så er vi ved vejs ende med sådan en dukke som f.eks. Barbie, men også mange andre. Og er det overhovedet realistisk at nævne træ som alternativ til plastik i dette sammenhæng? Hvis børnene elsker disse plastik-figurer, så vil det være svært at berøve dem dem, om så det er aldrig så sundt med andre typer legetøj. Mange af dem er jo også avancerede modeller med indbygget mekanik, hvilket i høj grad tiltaler børn og pilfingrede voksne.

Jeg husker at jeg på et tidspunkt arvede en dukke med porcelænshoved og tøjkrop, dog uden babser. Den var jeg mægtig glad for, men jeg indrømmer, at den ikke kunne andet end at sidde eller ligge. Stå kunne den ikke, og det kan de fleste plastikdukker vist nu. En anden dukke af samme type, som jeg havde, kunne sige noget, der angiveligt lød som "MAMA", når man vippede den på en bestemt måde. Meget avanceret dengang og nul + niks nu om stunder. 

 

Barbie er ikke massiv, så det er begrænset, hvor meget plastik hun indeholder. Så vidt jeg ved er MyLittlePony, der kan kaldes en heste-Barbie, massiv eller af noget meget tykt materiale. HVIS dette er plastik, ja, så har vi miseren, for så vil det være dem, der mener at denne type legetøj skal kasseres sammen med meget andet. Desuden kan plastik-jagten ende med, at voksne bliver nødt til at skrotte mange ting i husholdningen, hvilket unægtelig vil gøre tingene indviklede for os.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar