søndag den 31. maj 2020

Har ordet tabt til billedet???

For mig bekræfter dette desværre min mistanke om, at bogens dage er talte. Trist nok for en person, der ikke bare elsker at læse, men også at skrive.
Når jeg tænker lidt nærmere over sagen, så står det mig klart, at under læse-processen, omdannes bogens ord til billeder. Sproget kom før bogstaverne, og det bestod af lyde, der vandrede fra ørerne til hjernen, hvor de blev bearbejdet ud fra den enkeltes forstand, erfaring og overbevisning.
De allerførste skrifttegn var angiveligt kileskrift og derefter hieroglyffer. Begge opstod sådan ca. 3000-4000 år før vor tidsalder, men - og det er faktisk overmåde interessant - man tror, at visse kruseduller, som hulemænd/-kvinder har indridset i klippevæggene, kan have været en form for bogstaver, og de går meget længere tilbage i tiden. Dvs. at ord, der gengives i bogstavform, har en lang og hæderkronet fortid bag sig og bør hædres for alt det, de har gjort for os og vor kultur, inden de nu måske sendes på pension.

Ord bliver dog overflødige i visse kredse, hvor man bruger tegn og gestik. Læser disse mennesker bøger? Jeg tvivler, hvilket måske ikke er så pænt af mig, da litteratur jo er forbundet med fænomenet kultur. Hvis jeg afviser tanken om dem som læsere som absurd, så siger jeg faktisk, at de er totalt ukulturelle, og hvor pokker ved jeg det fra, når jeg ikke engang kan forstå deres tegn og fakter? Dårlig kommunikation kommer af manglende indsigt, og dér er det altså mig, der er den "skyldige", for deres sprog er volapyk for mig. Hvordan kan de gengive de nuancere, man finder hos store forfattere? Umuligt, for det kan man ikke med disse primitive tegn og lader.

Ja, vi må vist erkende, at vi lever i billedets tidsalder, samtidig med at der aldrig er udkommet så mange bøger som netop nu. Forfattere skriver og udgiver på livet løs, og ingen kan følge med i alle udgivelserne. Samtidig stiger billedets status mere og mere, for nu har vi ikke bare malere og tegnere samt film-kunstnere, men også video-kunstnere, og hvad mere er, med en YouTube-konto kan enhver skabe en form for billed-kunst.



Ja, det tror pokker! Ingen ved jo, hvad fremtiden bringer, og nutiden får én til at betvivle fortidens visdom, der dømte noget kunst og andet ikke, for hvor er vi på vej hen inden for litteraturens og bøgernes verden?





Ingen kommentarer:

Send en kommentar