onsdag den 6. maj 2020

Jeget og den redigerede virkelighed

Nå ja, man ved jo godt, at udseendet spiller en stor rolle for især offentlige personer og deres status, så selvfølgelig snydes der med både tøj og make-up. Det kan ikke forarge mig, men jeg har dog somme tider undret mig over, hvor stor forskel den slags kan gøre. Folk kan jo forvandles fuldstændig af lidt make-up, hvilket virker sært på mig, for hvem er de så? Skifter de personlighed, som de skifter udseende?

Samme dame, men vidt forskelligt udseende og udstråling. At det bare har krævet make-up og en frisør er forbløffende.


Hun var en skønhed, men fik sit udseende ødelagt af plastikkirurgi, og nu er det formentlig for sent at fortryde. Det samme gælder mange andre berømte damer og herrer, der har levet af deres udseende, og som bare ikke kan acceptere, at alderen på et vist tidspunkt spiller ind.
En sådan voldsom forvandling får mig dog til at spekulere på, hvordan sådan et transformeret menneske oplever sit "jeg". Er hun i sin egen bevidsthed den, hun var, eller er hun den, hun er blevet, og føler hun selv, at hun er blevet smukkere?

Her har vi et yndigt barn, der dog tidligt udmærkede sig ved én bemærkelsesværdig egenskab: hun lignede en voksen, bare i lille format. Netop på grund af dette er det nemt at genkende hende som super-divaen Elizabeth Taylor, men hvem var hun i sin egen bevidsthed? Eller sagt på en anden måde, hvornår er vi mest os selv?
Jeg tror, at de fleste af os ser os selv som unge mennesker, og at vi opfatter de senere aldre som afvigelser fra det, vi er. Når man når en vis alder, hvor det kan ses, at man ikke længere er 20, 30 eller 40 år, vil rigtig mange kæmpe en indædt kamp for at blive ynge at se på. Man vil gerne tilbage til "sig selv", dvs. som man var og bliver dybt frustreret, når det mislykkes.
Mange formår virkelig ikke at tage sit nye, aldrende udseende alvorligt som et billede på deres "jeg".En proces, der dog lettes af, at den foregår over en årrække. Hvis det var noget, der skete i ét hug på f.eks. én dag, tror jeg, at man brød fuldstændig sammen og fik meget svært ved at komme tilbage til en normal tilstand.














Ingen kommentarer:

Send en kommentar