fredag den 22. maj 2020

Ansigtsknusere


Intet er så personligt (bortset fra DNA) som et ansigt. At "vise ansigt udadtil", at ikke "tabe ansigt", eller at "blive firmaets ansigt", etc., etc. er meget vigtigt. Man ER vel ikke udelukkende sit ansigt, men det er tæt på, for det tegner ens identitet og hele personlighed for omverdenen. Derfor vil det være en katastrofe virkelig at miste ens ansigt som f.eks. i krig eller ulykker.

Hvordan i alverden er det gået til? Det er der ingen, der ved, og det er nok også photo shop, men det illustrerer meget godt, hvad det ville betyde at tabe ansigt - og i dette tilfælde hele hovedet ....

Denne fyr må have været flot og tiltrækkende, da han var i live, men det er han altså ikke mere, og det kan ses: livet har forladt ham og har taget udtryk og personlighed med sig. Jeg har set lig med et smukt og forklaret udtryk, men jeg tvivler på, at det er normen, for det varer ikke længe, før næste led i processen "opløsning og skeletering" forvandler den døde og gør ham/hende ukendelig. Det er en person, men hvor man måske før var glad for at kunne give ham/hende et knus, så lokker dette ansigt ikke til intimiteter.

I 2013 var der en dansk kriminalsag, hvor en "bandeboss" truede tre drenge til forskellige former for kriminalitet. Truslen var den samme, som skuespilleren Lana Turners mafia-elsker, Johnny Stompanato, brugte: "Jeg skal KNUSE dit ansigt!!!" Netop denne skuespiller havde gennem hele sin karriere levet på sit smukke ansigt, for det var vist så som så med talentet. Da hendes datter (over-)hørte hans trusler, dræbte hun ham for at beskytte sin mor.

Her ses Lana og Johnny Stompanato, da alt (formentlig) stadig var fryd og gammen.
Jeg så et krimi-program, hvor kom med en henkastet bemærkning, som jeg skrev mig bag øret, fordi jeg syntes, den viser noget interessant om den menneskelige identitet: "Nogle mordere er først og fremmest ansigtsknusere ...."
Nå ja, tænkte jeg, de ønsker nok ikke, at deres offer skal genkendes. Reporterens næste bemærkning uddybede imidlertid problematikken: ".... de vil ikke lade deres offer beholde hans/hendes identitet ...."
Dér spidsede jeg ører, for sådan tror jeg, det forholder sig for dem, der virkelig ønsker at nedværdige og knuse et andet menneske: tab ansigt én gang for alle og vær død!!! Ret rædselsfuldt og på en vis måde endnu mere nedværdigende end så meget andet, disse skiderikker kan udsætte andre mennesker for.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar