onsdag den 17. marts 2021

Cykel-krigere

Cyklen er et herligt køretøj, der kan være til både fornøjelse og nytte. Sådan en "jernhest" giver nemlig ikke bare transportmuligheder, men også god motion. Faktisk er den et glimrende middel mod deller og andet skidt. 


At den også kan bruges under krig, kom dog noget bag på mig, men jeg vidste nu heller ikke så meget om japansk krigsførelse. Da jeg undersøgte det nærmere, opdagede jeg tilmed, at japanerne ikke var ene om at finde cyklen nyttig som krigsudstyr. Det er der faktisk flere, der har gjort, både før og efter Første Verdenskrig.

Selve ideen med at bruge cykler som krigsudstyr stammer fra slutningen af det nittende århundrede. Smart nok udviklede franske militærgrupper omkring 1886 de sammenklappelige cykler, der kunne bæres på ryggen og foldes ud, når det var nødvendigt. Disse cykel-soldater blev som regel især sat ind til hurtige bevægelser mellem de enkelte slagmarker. 

Cyklerne viste sig også meget nyttige til transport af krigsudstyr. Brugen af dem fortsatte op i det tyvende århundrede, hvor både franskmænd, englændere, boere, danskere, finner og tyskere brugte dem.

I forbindelse med sådan en situation venter man at se en kæmpestor tank, men nej, det er en specielt udstyret cykel, og den fungerer åbenbart fint.

 
Flotte, franske soldater med flag og krigsudstyr

 

 
Et forbløffende syn af krigere i aktion!

Jernhesten blev skam også værdsat under Anden Verdenskrig, bl.a. af danskerne. Der var åbenbart ikke brug for tanks, når bare cyklen ikke punkterede og ellers fungerede, som den skulle. Om tanks ville have gjort en forskel er ikke til at vide, men i Danmarks tilfælde ville det vel bare have trukket pinen ud.

Danske soldater på vej til at bekæmpe tyskerne ved invasionen i 1940

Japanerne udviklede cykel-krigsføringen til et nyt højdepunkt under invasionen af Kina i 1937. Deres anvendelse af dette ydmyge køretøj gav dem en fleksibel transportmulighed af tropper, der dukkede op på en uventet måde. Desuden kræver cykler jo ikke hverken benzin eller andre brændstoffer for at virke, hvilket også er en stor fordel i krigstider. Fordi japanerne respekterede disse køretøjer som krigsmateriel konfiskerede de også privatpersoners cykler, efterhånden som de bevægede sig frem. En anden fordel var, at cykel-soldaterne kunne transportere mere og tungere udstyr. Således fortælles det, at hver enkelt soldat på cykel kunne bære omkring 36 kg, hvilket er betydeligt mere end de almindelige fodfolk. 

Tyske tropper på cykel, 1944

Det lader til, at alle krigsførende eller angrebne nationer fandt cyklen mægtig nyttig, men japanerne var nok de mest avancerede, når det kom til cykel-soldater. Mange af cyklerne på det invaderede område tilhørte civilbefolkningen, og dem konfiskerede de ikke bare, men anvendte dem også ved aktioner, hvor de i høj grad gjorde en forskel.

Heldigvis kan cyklen også bruges til andet end krigsførelse. Faktisk gør den mest nytte som transport- og underholdningsmiddel ....

 

https://www.welovecycling.com/wide/2019/06/28/japanese-style-bicycle-blitzkrieg/ 

 

https://www.bicycling.com/news/g27561042/world-war-1-bicycles/ 

 

Wikipedia


Ingen kommentarer:

Send en kommentar