fredag den 26. marts 2021

Barndom og pædagogik-indoktrinering


Noget legetøj er tydeligvis skabt for at lære den opvoksende ungdom at gebærde sig i samfundet, men en hel del af det bygger på et forældet - eller ikke længere ønskværdigt - syn på køn og erhverv. Når det gælder dette "doktor"-sæt, så er det klart, at det stammer fra en anden tid, nemlig fra dengang hvor drenge var læger, og piger var sygeplejersker. Nu kan begge køn optræde i begge roller, og det skulle gerne afspejle sig i det legetøj, de giver deres børn.

Nu er det ikke bare pigerne, der bliver sat til at optræde som "husets fe", men også drengene. Legetøjs-sæt viser dem f.eks., hvordan de skal gøre rent. Hvis det lykkes at lære begge køn, at det kan være ganske sjovt, så er det jo herligt.


Jeg kan se, at dette sæt også har en skovl til kattebakken, og det synes jeg er ret fantastisk, for det signalerer ansvar for kæledyrene, og det kan der nok være brug for. Hvis det oven i  købet kan gøre sjovt at gøre rent efter katten, så er meget vundet.


At lege købmand var engang en populær leg, men jeg tvivler på, at det siger moderne børn så meget. Det, der (muligvis) kan lokke, er nok efterligningerne af de elektroniske dimser, der gør det nemt at betjene kasseapparatet. Små computere ville nok være et endnu bedre legetøj, da samfundet efterhånden er indrettet på, at vi alle er computer-ejere og brugere ....

Helt sikkert et stykke legetøj af ældre art, for hvem vil dog promovere sådan noget i vore dage? Det gør man bare ikke, og hvis man alligevel går ind for våben og brug af dem, så må det bare være mere fordækt. At ligefrem lægge an på bombninger ville næppe være populært i nutidens børnehaver eller børnefamilier.

Hva' skal man lære børnene at gå på bar???? Jeg er forbløffet og er glad for at kunne sige, at jeg aldrig har set eller bare hørt om nogen, der har den slags legetøj. Hvis det skal være pædagogisk legetøj, så må der være en pointe ud over at få tiden til at gå med noget, og det har jeg svært ved at  se her. Skal de små lære at tage en gibbernakker, eller skal de bare informeres om, at der findes sådan noget som barer, og at voksne kan være lidt for glade for dem? Så må det vel være et anti-alkohol-sæt, hvilket jeg ville have forsvoret eksisterede.

Et bedemands-udstyr af avanceret art!!! Også det forbløffer mig, og jeg vil mene, at det afgjort er noget, som kun større børn (eventuelt!!) kan få noget ud af. Det forekommer mig dog ikke så forargeligt som atombombe-sættet, for det er gennemstygt .....


Ingen kommentarer:

Send en kommentar